Osłabiony układ odpornościowy

Najlepszą sprawność naszego systemu immunologicznego uzyskujemy w wieku 18-20 lat.
Wraz z wiekiem maleją zdolności obronne organizmu, najprawdopodobniej z uwagi na zmniejszanie, a później zanikanie narządu, w którym dojrzewają ważne dla naszej odporności limfocyty T – grasicy.
My sami również osłabiamy naszą „armię obronną” poprzez: stres, pośpiech, hałas, zmęczenie i przepracowanie, nadużywanie antybiotyków, leków hormonalnych, sterydów czy też zażywanie narkotyków. Niekorzystny wpływ mają używki: alkohol, papierosy, kawa i cukier.
Pierwszym objawem osłabienia systemu immunologicznego jest podatność na infekcje. Jeśli np. często się przeziębiamy i trudno jest nam uporać się z chorobą, prawdopodobnie mamy zbyt słabą odporność. Mogą również o tym świadczyć częste infekcje dróg moczowych, choroby skóry, zaburzenia snu, cyklu miesiączkowego u kobiet, dłuższe gojenie się ran czy nawracające opryszczki. Poza tym, niepokojące powinno być dla nas symptomy takie jak stan naszej skóry: jej nadmierna szorstkość i szary odcień, łamliwość paznokci, wypadanie włosów. Przy spadku odporności możemy zaobserwować zaburzenia koncentracji, ogólne osłabienie i szybszą męczliwość.

Ważne!

Najprostszym sposobem walki o dobrą kondycję układu odpornościowego jest prawidłowe odżywianie. Składniki zawarte w jedzeniu wspierają odbudowę tkanek oraz dostarczają potrzebnych substancji do walki z drobnoustrojami. Należy zatem spożywać jak najwięcej surowych warzyw i owoców, bogatych w witaminy i minerały. Na dobrą kondycje systemu immunologicznego wpłynie zmniejszenie spożycia tłuszczu oraz cukru.
Nie ma uniwersalnej diety dla wszystkich. Z wiekiem spada zapotrzebowanie na kalorie, a wzrasta na substancje odżywcze. Zdrowa dieta to taka, która dostarcza organizmowi (adekwatnie do jego wieku) odpowiedniej ilości niezbędnych składników: witamin i minerałów. By osiągnąć właściwy poziom odżywienia organizmu wspomaganie się odpowiednimi naturalnymi suplementami jest koniecznością.

This entry was posted in Zdrowie. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>