Jesienna depresja

Nowa pora roku, mniejsza ilość słońca, krótkie, pochmurne dni, deszcz i chłód negatywnie wpływają na nasze samopoczucie i mogą powodować jesienną depresję, czyli odmianę depresji sezonowej. Zaczynamy odczuwać narastające zmęczenie, systematyczne spadki nastroju i obniżenie sprawności intelektualnej, które są objawami choroby afektywnej. Jesienne miesiące bardzo często kojarzone są tłustymi potrawami i ze względu na te stereotypy właśnie po nie sięgamy w pierwszej kolejności. Niestety kaloryczne dania, słodycze i alkohol mogą pogorszyć sytuację wywołując ospałość, apatię i spowolnić nasze procesy myślowe. 

Skłonności i objawy depresyjne, które odczuwamy w miesiącach jesiennych jest czymś całkowicie naturalnym. Przez zmniejszoną ilość światła słonecznego zaczynamy odczuwać sezonową chorobę afektywną. Promienie słoneczne stymulują nasz organizm do wytwarzania witaminy D, ale również mają wpływ na wydzielanie hormonów odpowiedzialnych za nasze samopoczucie. Przykładem jest melatonina, która reguluje okołodobowy rytm snu i czuwania. W dzień jest jej w organizmie minimalna ilość, ponieważ na skutek działania promieni słonecznych ulega rozpadowi. W nocy jest jej w organizmie kilkakrotnie razy więcej, co przekłada się na uczucie senności, odprężenia i ułatwia zasypianie. Wieczorem to naturalne uczucie, natomiast w dzień może uniemożliwiać nam utrzymanie koncentracji i powodować nastrój depresyjny. 

Objawy sezonowej depresji:

  • Uczucie straty
  • Nadmierny smutek
  • Problemy z koncentracją
  • Drażliwość
  • Niepokój
  • Lęk
  • Strach
  • Nadmierna senność
  • Utrata zainteresowań
  • Nieustanne uczucie głodu 
  • Zwiększony apetyt na słodycze
  • Przyrost masy ciała
  • Osłabienie libido

Fototerapia

W jesiennych miesiącach dni są coraz krótsze i brakuje nam kontaktu z promieniami słonecznymi. Bardzo często, gdy wychodzimy rano do pracy i wracamy do domu na dworzu jest ciemno. Jedną z form niwelowania objawów jesiennej depresji jest fototerapia, czyli 20-30 minutowe seanse, podczas których jesteśmy naświetlani specjalną lampami, których natężenie jest zbliżone do światła słonecznego. Najskuteczniejsze jest stosowanie naświetlania rano i wieczorem, czyli wtedy kiedy najbardziej brakuje nam słońca. Dzięki temu obniża się poziom melatoniny w organizmie do tego, który jest latem i stopniowo znikają objawy sezonowej choroby afektywnej. 

Pobierz darmowy eBook ZDROWY SEN

Jesienna dieta

To co jemy ma bezpośredni wpływ na nasze samopoczucie i kondycję organizmu, dlatego zwłaszcza jesienią musimy dbać o wartościowe posiłki, bo pozwolą nam pokonywać codzienne wyzwania. Dieta powinna zawierać produkty o wysokiej wartości odżywczej, bogate w witaminy, minerały, owoce, warzywa. Ważne jest, żeby wybierać pełnoziarniste produktu. Przykładowo pełnoziarniste pieczywo dostarcza nam witaminy z grupy B, która wzmacnia układ nerwowy. Jedząc ryby dostarczamy organizmowi tłuszcze umożliwiające syntezę serotoniny, czyli neuroprzekaźnika odpowiedzialnego za nasze samopoczucie. Warto zwłaszcza jesienią wzbogacić posiłki o różnorodne orzechy, pić odpowiednią ilość wody i pamiętać o regularnym spożywaniu posiłków. 

Jeżeli chcesz mieć pewność, że Twoja jesienna dieta jest odpowiednio skomponowana do Twoich potrzeb napisz do nas. Eksperci Studia Zdrowia przygotują dla Ciebie indywidualny plan dietetyczny!