Stres przyśpiesza oznaki starzenia

Przewlekły stres doprowadza nasz organizm do wyczerpania. Nie tylko pogarsza kondycję naszego organizmu wewnątrz, ale też wpływa na nasz wygląd zewnętrzny, czyli kondycję skóry i przyśpiesza oznaki starzenia. Każdy z nas indywidualnie reaguje na stresory i inne techniki radzenia sobie ze stresem pozwalają nam zmniejszyć napięcie. Ważne jest, żeby świadomie podchodzić do tematu stresu, ponieważ nie jest czynnikiem przyśpieszającym oznaki starzenia, ale także skraca nasze życia, a naszym celem jest żyć jak najdłużej w zdrowiu. 

Jakie choroby wywołuje stres: 

  • Hashimoto
  • Łuszczyca
  • Stwardnienie rozsiane
  • Choroby układu krążenia (głównie zawał mięśnia sercowego, udar mózgu)
  • Choroby układu pokarmowego (głównie zespół jelita nadwrażliwego, wrzody żołądka i dwunastnicy)
  • Choroby ginekologiczne (np. Zespół policystycznych jajników, endometrioza)
  • Depresja
  • Schizofrenia
  • Inne

Czy można całkowicie wyeliminować stres?

Nie da się całkowicie wyeliminować stresu. Endokrynolog Hans Selye, twórca medycznej i filozoficznej teorii stresu powiedział „całkowita wolność od stresu to śmierć”, więc nie mamy wyjścia i musimy nauczyć się ze stresem zdrowo żyć. Odczuwamy stres w różnych rodzajach sytuacji i jest to automatyczna reakcja naszego organizmu na różnorodne stresowy. Podczas pozytywnych momentów takich jak ślub, narodziny dziecka, wymarzone wakacje, awans w pracy, czy sporty ekstremalne odczuwamy ekscytację, która mobilizuje nas do działania. To dokładnie ten sam mechanizm hormonalny co w przypadku sytuacji odbieranych negatywnie. Gdy mamy styczność ze stresorem, nadnercza wydzielają hormony stresy, czyli adrenalinę i kortykosteron. Kortykosteroidy mają działanie syntoksyczne i ich celem jest przyzwyczajenie naszego organizmu do kontaktu ze stresorem. Następnie organizm przechodzi do odpowiedzi katatoksycznej, czyli mobilizacji układu odpornościowego, której skutkiem jest wywołanie stanu zapalnego. Wówczas organizm jest osłabiony i bardziej podatny na rozpoczęcie różnych procesów chorobotwórczych. Warto pamiętać, że są dwa rodzaje stresu: mobilizujący do działania eustres oraz dystres, który sprawia, że przekraczamy granice naszej wytrzymałości i może prowadzić do zaburzeń.  

Jakie objawy wywołuje stres?

  • problemy z zasypianiem
  • Bóle 
  • Zawroty głowy
  • Częste przeziębienia 
  • Ataki paniki

Zamień dystres w eustres

Nie jesteśmy w stanie zapanować nad naszą reakcją nieswoistą. Zawsze nasz organizm będzie wydzielał kortyzol, zmniejszy się objętość węzłów chłonnych i grasicy podczas kontakcie ze stresorem. To automatyczna odpowiedź naszego organizmu, który chce utrzymać stan homeostazy, czyli najbardziej optymalny dla organizmu i zredukować wpływ stresora. Warto spróbować chociaż w części przypadków popracować nad swoją reakcją i zmienić swoje nastawienie w konfrontacji z określonymi stresorami. Przykładowo jeżeli stresują nas sytuacje w pracy, warto przekuć te stresory w mobilizację do działania i samorozwoju. Jeżeli naszym stresorem są prezentacje i publiczne wystąpienia w pracy, poświęćmy im więcej czasu, żeby były dopracowane, przećwiczone w domu np. przed lustrem lub bliską osobą. Jeżeli ciężko znosimy podsumowania kwartalne, spróbujmy położyć większy nacisk na działania na początku miesiąca, czy kwartału, żeby jak najszybciej zrealizować założony cel i tuż przed podsumowaniem wyników mniej stresować się oceną przełożonych. 

Jak łatwo opanować stres? 

  • Poprzez regularne ćwiczenia – wybierz dowolną aktywność fizyczną, która zwiększy liczbę uderzeń serca do 120-180 razy na minutę przez 30 minut dziennie
  • Postaraj się kłaść się do łóżka codziennie o tej samej porze i spać 7-8 godzin dziennie. Dzięki temu nauczysz organizm stałego trybu, odczuwania zmęczenia i senności wieczorem, zwiększysz skuteczność snu i regenerację organizmu. Zachęcamy do przeczytania eBooka “Zdrowy Sen“. 
  • Dbaj o zdrową dietę i regularnie spożywane posiłki. Zdrowe odżywianie i prawidłowa masa ciała będzie wsparciem dla organizmu w walce ze stresem. Głównymi zasadami są: picie minimum 2l wody dziennie, zamiana kawy, energetyków, czy alkoholu na zieloną herbatę oraz zamiana paluszków, chipsów czy słodyczy, którymi zajadamy stres na zdrowe przekąski. Warto zwłaszcza na początku skonsultować swoją dietę ze specjalistami, którzy rozplanują posiłki i w łatwy sposób pomogą Ci nauczyć się zdrowych nawyków. Możesz też wybrać wygodną opcję diety pudełkowej “Catering z Ekspertem“, która skutecznie przyzwyczai Twój organizm do regularnych posiłków. 
  • Relaksując się w domowym spa w ulubiony sposób np. słuchając ulubionej relaksującej muzyki, przygotowując aromatyczną kąpiel z naparem z lawendy czy melisy. Wystarczy zalać 2l wrzątku pół kubka lawendy i kubek soli do kąpieli, parzyć pod przykryciem przez 15 min, odcedzić napar w wlać do kąpieli. 
  • Innymi aktywnościami, które sprawiają Ci przyjemność np. gotując zdrowy posiłek dla rodziny, oglądając komedie, rozmawiając z bliską osobą czy bawiąc się ze zwierzakiem. 

Rozpocznij walkę ze stresem i pracę nad swoim organizmem od opracowania planu dietetycznego, który dostarczy Ci optymalną ilość energii, składników odżywczych i poprawi odporność organizmu.

Tagi: