Dieta w nadczynności tarczycy

Coraz więcej osób diagnozuje u siebie nadczynność tarczycy, która wymaga stosowania specjalnej diety. Tarczyca to gruczoł, który znajduje się u podstawy szyi. Jego zadaniem jest wydzielanie dwóch hormonów, czyli T3 (trijodotyroniny) i T4 (tyroksyny). Nadczynność tarczycy to jedna z najczęstszych chorób endokrynologicznych w Polsce. Przy odpowiednim leczeniu i stosowaniu zaleceń dietetycznych pozwala normalnie funkcjonować i czuć się dobrze. 

Nadczynność tarczycy objawia się znacznie większą produkcją hormonów wydzielanych przez tarczycę niż to ile faktycznie organizm ich potrzebuje. Podczas leczenia choroby niezwykle istotna jest prawidłowo zbilansowana dieta. Warto wiedzieć, po których produktach chory będzie czuł się dobrze, a które pogorszą jego samopoczucie. Przygotowaliśmy główne wytyczne, których należy się trzymać podczas komponowania diety dla osoby z nadczynnością tarczycy. 

Dieta w nadczynności tarczycy: 
  • lekka, ale z odpowiednio wysoką kalorycznością
  • Powinna zawierać dużo białka i żelaza
  • Powinna zawierać dużo wapnia i witaminę D3
  • Powinna być bogata w antyoksydanty i kwasy omega-3
  • Trzeba unikać np. soli jodowanej, oleju lnianego, fast foodów, potraw grillowanych, smażonych i słodkich napojów gazowanych

Dieta lekka i odpowiednio kaloryczna

Nadczynność tarczycy bardzo często powoduje znaczną utratę wagi. Dlatego dieta powinna być normokaloryczna, a nawet wysokokaloryczna, żeby uzupełniać wyższe zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze. Zaleca się spożywanie dziennie nawet 6-7 posiłków, ale o małej objętości. Bardzo ważną rolę odgrywają w diecie węglowodany np. produkty zbożowe. Podczas komponowania posiłków powinny stanowić od 50% do 70% kalorii. Posiłki powinny być bogate w błonnik, który wspomaga odpowiednie funkcjonowanie układu pokarmowego. Najważniejsze jest to, żeby w diecie wysokokalorycznej jeść posiłki, które są lekkostrawne. 

Białko i żelazo

Doskonałym źródłem białka jest mięso z kurczaka, indyka i wołowina. Zbilansowana dieta powinna dostarczać codziennie 90-100 gram białka. Na przykład, 100 gram piersi z kurczaka zapewni około 30 gramów białka. Dodatkowym źródłem białką są także jaja i produkty mleczne. Bardzo istotna jest też żelazo, które w odpowiedniej ilości usprawnia transport tlenu przez czerwone krwinki w krwi. Badania wykazały, że nadczynność tarczycy powiązana jest z niskim poziomem żelaza, dlatego warto jeść produkty bogate w ten pierwiastek, np. wołowinę lub wątróbkę. Warto dodać do posiłków otręby pszenne lub orkiszowe, które sprawią, że granola na śniadanie będzie bardziej chrupka, a także zastąpią klasyczną panierkę do mięsa. 

Wapń i witamina D

Osoby chorujące na nadczynność tarczycy mają osłabione kości, co oznacza, że są bardziej podatni na osteoporozę. Warto zapobiegać i dbać o mocne kości. Pamiętaj o diecie bogatej w wapń i witaminę D. Wiosną i latem cennym źródłem witaminy D jest słońce. Jednak jesienią i zimą warto stosować suplementację. Mocne kości to nie tylko witamina D, ale również odpowiednia ilość wapnia w diecie, który znajdziemy na przykład w jarmużu, brokułach, tofu, przetworach mlecznych oraz sardynkach. 

Antyoksydanty i kwasy omega-3

Antyoksydanty to wartościowe składniki, które opóźniają procesy starzenia. Nadczynność tarczycy powoduje znacznie intensywniejsze powstawanie wolnych rodników, dlatego osoby chore powinny dbać o dużą ilość antyoksydantów w codziennej diecie. Co warto jeść: marchew, natka pietruszki, szpinak, kiwi, mango. Witaminy A, C, E to jedne z najsilniejszych antyoksydantów, które dodatkowo wzmacniają naszą odporność. Drugim ważnym elementem diety są kwasy omega-3, które wzmacniają komórki nerwowe, działają przeciwzapalnie i również wzmacniają układ immunologiczny. Produkty bogate w kwasy omega-3 to na przykład: ryby morskie, awokado, orzechy i oliwa. 

Produkty, których trzeba unikać: 

  • Jod (dzienna dawka nie powinna przekraczać 150 miligramów)
  • Sól jodowana
  • Olej lniany
  • Ograniczone spożywanie ziemniaków
  • Ograniczone spożycie owoców morza
  • Fast foody
  • Dania smażone
  • Dania grillowane
  • Słodkie napoje gazowane
  • Produkty wzdymające np. groch lub fasola

Jeżeli nie jesteś pewna/y czy uda Ci się samodzielnie skomponować odpowiednio zbilansowaną dietę napisz do nas! Nasz Ekspert pomoże Ci to zrobić lub zaproponuje catering dostosowany do Twoich potrzeb 😉

Tagi: