Sposoby na zmęczone oczy

Coraz więcej czasu spędzamy przed ekranem i narażamy nasze oczy na zmęczenie. Pracując kilka, a nawet kilkanaście godzin dziennie przy komputerze powinniśmy pamiętać, żeby dawać oczom odpocząć. Regularnie zmęczony wzrok może stopniowo się pogarszać, a tego nie chcemy, dlatego przygotowaliśmy kilka sposobów na zmęczone oczy, które warto codziennie stosować. 

Powinniśmy dbać o mięśnie oczu, ćwiczyć je, wzmacniać i regularnie dbać o ich kondycję. Jest to szczególnie ważne, zwłaszcza jeżeli pracujemy przed ekranem komputera, mamy wadę wzroku, czy stresujemy się podczas pracy. Ćwiczenia oczu są bardzo proste, możemy je robić praktycznie w każdym miejscu i za darmo. Oczywiście w niektórych przypadkach zalecane są zabiegi specjalistyczne, które może zlecić nam okulista, ale dziś skupiamy się na tych domowych. Najważniejszym elementem ćwiczeń jest ich regularność. Jeżeli tracimy poczucie czasu przed komputerem możemy ustawić sobie w telefonie przypomnienia o przerwach. 

Jak dbać o zmęczone oczy? 

  1. Ograniczając czas przed ekranem
  2. Zadbać o odpowiednie oświetlenie
  3. Odpowiednie ustawienie niebieskich odcieni i skali szarości na ekranie
  4. Wodzenie wzrokiem
  5. Metoda 20-20
  6. Ciepły kompres
  7. Woreczki relaksacyjne

1. Ogranicz czas przed ekranem

Urządzenia elektroniczne mają coraz więcej funkcjonalności i możemy ich używać praktycznie do wszystkiego. Powinniśmy zadać sobie pytanie czy faktycznie są nam do wszystkiego potrzebne? Czy niektóre czynności jak prowadzenie kalendarza, czy czytanie gazety w wersji cyfrowej są nam niezbędne? Nie da się zrezygnować nawet z połowy czynności, które robimy na ekranie, ale możemy podejść sprytnie do niektórych z nich. Przykładowo, jeżeli lubimy oglądać filmy przed snem na telewizorze lub laptopie, zastanów się czy te same filmy możesz oglądać na rzutniku. Nie tylko będzie łagodniejszy dla oczu, ale zapewni kinowy klimat. Trzeba pamiętać, że jeżeli ograniczymy korzystanie z urządzeń elektronicznych zminimalizujemy ich negatywny wpływ na kondycję oczu. 

2. Odpowiednie oświetlenie

Pamiętajmy, że światło w pomieszczeniu, w którym pracujemy ma bardzo duże znaczenie na kondycję naszych oczu, a co za tym idzie na jakość pracy. Światło nie powinno być ani za jasne, ani za ciemne, żeby zapobiegać nadwyrężania wzroku. Oświetlenie LED w pomieszczeniu powinno emitować białe, miękkie światło. Jeżeli w ciągu dnia światło jest wyłączone powinniśmy siedzieć bokiem do promieni słonecznych. Jeżeli będziemy siedzieć przodem do słońca, będzie nas razić w oczy. Jeżeli będziemy siedzieć plecami do słońca, będzie nam świeciło w monitor, co spowoduje, że będziemy musieli bardziej wytężać wzrok, żeby zobaczyć co znajduje się na ekranie.  Warto też rozproszyć światło wpadające do pomieszczenia, w którym pracujemy. Najprostszą metodą jest zamontowanie rolet lub firanek lub delikatnych zasłon.

3. Ustaw niebieskie odcienie i skalę szarości

Każdy monitor ma w ustawieniach opcję regulacji tonów i temperatury ekranu. Kolor emitowanego przez ekran światła ma duży wpływ na kondycję naszych oczu, a także na nasze samopoczucie. Chłodne kolory męczą wzrok i zaburzają rytm dobowy. Powodują pobudzenie organizmu. Ciepłe tony mają działanie uspokajające. Pamiętaj, że korzystanie z ekranu komputera lub innego urządzenia elektronicznego hamuje wydzielanie melatoniny, czyli hormonu odpowiedzialnego za uczucie senności i zmęczenia. Obecnie większość urządzeń ma w ustawieniach opcję regulacji temperatury światła ekranu, ale także dostosowanie go względem pory dnia. Możemy automatycznie ustawić znaczne ocieplenie i przyciemnienie ekranu np. codziennie po godzinie 19:00. Dzięki temu ustawimy to raz i nie będziemy musieli więcej się tym martwić. Możemy też zredukować jaskrawość kolorów na wyświetlaczu, a nawet ustawić zmianę kolorów na czarno-białe.  

4. Ćwiczenie wodzenia wzrokiem

Ćwiczenie wodzenia wzrokiem to prawdziwa gimnastyka dla oczu, która poprawi ich kondycję. Jest bardzo proste: raz na jakiś czas zamykamy oczy i wodzimy wzrokiem tak, żeby rysować wzrokiem ósemki, klasyczne pionowe i poziome jak znak nieskończoności. Dzięki temu ćwiczeniu oczy odpoczną od światła ekranu, będą lepiej nawilżone i bardziej wytrzymałe. 

5. Metoda 20-20

To technika dla zdyscyplinowanych. Szczególnie polecamy ją osobom, które podczas pracy tracą poczucie czasu i pracują nawet kilka godzin bez odwracania wzroku od ekranu. Metoda 20-20 polega na robieniu regularnych przerw co 20 minut. Polega na tym, że przed rozpoczęciem pracy ustawiamy minutnik w telefonie na 20 minut. Gdy ten czas minie, odrywamy wzrok od monitora i skupiamy go na jakimś przedmiocie, który znajduje się kilka metrów od nas, na 20 sekund. Przykładowo, możemy przez 20 sekund popatrzeć co dzieje się za oknem. Dzięki tej technice zmniejszymy zmęczenie mięśni oczu. Patrzenie na ekran, który znajduje się w stałej odległości oraz sztuczne światło męczą oczy, a metoda 20-20 redukuje zmęczenie. 

6. Ciepły kompres 

Bardzo prostym ćwiczeniem relaksacyjnym jest przygotowanie ciepłego kompresu. Wystarczy zmoczyć ciepłą wodą kawałek czystego materiału. Pamiętaj, że woda nie może być gorąca! Następnie trzeba znaleźć wygodne miejsce do leżenia i położyć się z kompresem na zamkniętych oczach na 5 minut. Zaledwie kilka minut takiego odpoczynku zapewni ulgę. 

7. Woreczki relaksacyjne

Osoby praktykujące jogę na pewno dobrze znają ostatni etap ćwiczeń, czyli shavasanę. To pozycja, w której relaksujemy się na leżąco z woreczkami relaksacyjnymi na zamkniętych oczach. Poduszeczki najczęściej wypełnione są siemieniem lnianym, łuską gryczaną. Większość z nich ma dodatek lawendy, która ma właściwości odprężające i redukujące napięcie. Taka wersja aromaterapii nie tylko sprawdza się na koniec jogi, ale także relaksuje oczy po pracy przed komputerem.  

Tagi: